21/09/2021
Kommet væk fra dårligt hjemmemiljø - kæmper med efterfølger
Hej
Jeg er kommet væk fra et dårligt hjemme miljø nu, men kæmper med efterfølger fra en ustabil barndom og ungdomsliv, hvor jeg ikke rigtig kan finde du af at håndtere mig selv.
Det hele er noget rod for mig, da jeg prøver at holde mig beskæftiget hele tiden, fordi eller falder jeg i et sort hul og har svært ved at komme op. I min hverdag tvinger jeg mig selv til at hænge sammen, fordi jeg ikke vil stå stille, som jeg føler mit sidste forløb (psykiatriske forløb) var.
Jeg føler at jeg på et eller andet tidspunk kan/kommer til at falde fra hinanden, men hvis jeg gør det taber jeg?
Så kan i moske hjælpe mig?

Svar
Hej med dig!
Du kan tro vi kan hjælpe dig. Vi skal i hvert fald gøre vores bedste for at prøve.
Lad mig først se, om jeg forstår det rigtigt.
Du fortæller, at du er kommet væk fra et dårligt hjemmemiljø, var der mon nogle former for vold involveret der?
Du fortæller også, at du kæmper med efterfølgerne fra en ustabil barndom og et ustabilt ungdomsliv, hvor du har svært ved at håndtere dig selv.
Først og fremmest, så er det ikke din skyld, at du har været haft det svært. Man er aldrig skyld i det man bliver udsat for. Jeg kan virkelig godt forstå, at det må have være svært at håndtere.
Men når man bliver voksen, så skal man selv finde ud af at håndtere det selv.
Her fortæller du, at din "strategi", lige nu er at holde dig selv beskæftiget, fordi ellers falder i et sort hul. Du vil hele tiden lave noget, så du ikke står stille, du tvinger dig selv til at hænge sammen.
Jeg tillader mig at komme med en hypotese her: Du tvinger dig selv til hele tiden at lave noget, fordi der er nogle tanker, som er enormt svære at være i. Måske også nogle forestillinger omkring dig selv og nogen som du holder af eller har holdt af. Det er der i hvert fald mange der oplever.
Her er det vigtigt at man får noget hjælp, til hvordan man skal håndtere de her tanker. At man ikke er alene om det der er svært. Er der mon nogen, du snakke med?
Du skriver til sidst, at du føler at det hele kommer til at falde fra hinanden - og herved taber du. Har du tænker over, hvordan du fremsætter det? Hvad det betyder? Hvor den forestilling kommer fra?
I din fremsætning, sætter du det frem som om, at enten gør du det rigtige (at holde dig selv beksæftiget hele tiden) ellers så taber du (får det svært). Sådan ser jeg det ikke. Derimod, er det vigtigt for mig at sige, at det er okay at du har det og får det svært. Det sker, når man har oplevet noget svært. Du skal bare finde nogen, som kan hjælpe dig med at finde ud af at håndtere det, som er svært.
Og det kan vi! Vi kan både hjælpe dig på:
Chatten: https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/
Eller ringe på telefon: 44 45 20 90
Du kan også ringe til den daglige leder og høre mere om et samtaleforløb. Kort fortalt, så er det en mulighed for at få flere samtaler med den samme rådgiver. Her er nummert40 24 22 53.
Jeg håber du skriver eller ringer og får noget hjælp. Det fortjener du 🙂
De bedste hilsner, Anders