21/09/2021
Skal jeg droppe kontakten fuldstændig
Hej.
Jeg har gået og tænkt på det her i et stykke tid nu! Jeg har taget en beslutning om ikke at se min alkoholiker far mere… men der er en del af mig der savner ham men den anden del af mig vil slet ikke have noget at gøre med ham efter alle de ting han har udsat mig og min bror for, hvad skal jeg gøre, skal jeg vælge at se ham selvom jeg bliver ked af det eller skal jeg droppe kontakten fuldstændig?

Svar
Kære pige 15 år
Tak for dit brev, hvor du deler et svært dilemma og problemstilling, som barn af en alkoholiker. Jeg kan godt forstå, at du er usikker på, om du har taget den rigtige beslutning om at droppe kontakten til din far, da en del af dig savner ham. Din far er jo ikke kun alkoholikeren, der udsætter dig og din bror for ting, der er sårende, urimelige og nok endda direkte forkerte. Han er, formoder jeg, også den far, som - når han har det godt og ikke er fuld - kan være elskelig, sjov og dejlig?! Og derfor føler du dig splittet imellem at passe på dig selv i forhold til alkoholikeren, og barnet, som elsker sin far.
Du skriver ikke så meget om det, din far har udsat dig og din bror for, hvorfor jeg ikke kan læse mig til om der er tale om vold - men i og med du henvender dig til os, tænker jeg, at der nok er tale om grader af voldeligt adfærd, som temperamentsudbrud med råben og nedsættende tale, måske trusler samt given dig/din bror ansvaret og dermed skylden for alt der går galt. Socialstyrelsen definerer psykisk vold som "alle de måder, en person kan skade, skræmme, krænke, styre og dominere andre ved hjælp af en bagvedliggende magt eller trussel." Hvis du kan genkende det billede, har du og din bror været udsat for psykisk vold!
Måske din far også har udsat jer for fysisk vold, som kan være alt fra skub, niven, riven, slag og lussinger? Eller materiel vold, som fx ødelæggelse af ting, der betyder noget for jer?
Hvis du kan genkende ovenstående beskrivelser i større eller mindre grad, tænker jeg, at du kunne have gavn af et samtaleforløb, hvor du hen over en periode taler med den samme rådgiver, og får hjælp til at blive klogere på, hvordan du håndtere dit dilemma, hvorvidt du skal droppe kontakten eller ej - og i fald du skal se din far, finde frem til en form, hvor du passer på dig selv, respekterer dine grænser og behov i relationen. Det kunne være at sætte en ramme og stille nogle krav/betingelser til din far, når I ses.
Hvis du er interesseret i et gratis samtaleforløb, kan du kontakte os på tlf. 4445 2090. Du kan også starte med at læse mere om tilbuddet på brydtavsheden.dk/hjaelp/samtaler/.
Du kan også - hvis du synes et samtaleforløb er lidt voldsomt at starte ud med, skrive til os på chatten, hvor der alle hverdage kl. 17-20 sidder rådgivere klar til at chatte. Du finder chatten her: brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og har fået lyst til at bruge os til at blive klogere på, hvordan du håndtere dit dilemma.
De bedste hilsner Isabella