28/06/2019
Veninde
Hej jeg er en pige på 13 år
Jeg skrev til jer for nogen uger siden om en situation mellem mig og mine to veninder. Tak for jeres svar. Men dilemmaet vare stadig. Her er hvad der skete. Min veninde har haft et løftebrud til mig pga. Jeg afslørede en af hendes hemmeligheder til min anden veninde. Pga at de begge har kunne li den sammen, så jeg ville fortælle mig ene veninde at hun skulle holde lidt lav stil, så min anden veninde ikke blev ked af det over at hun havde fået noget med ham. Nu har hun holdt en pause fra mig. Den har varet i 6 uger. I alle 6 uger har jeg gået med smerte. Hun betyder alt! Og jeg har lært af min lektie. Hun skriver at hun ikke synes der er noget galt mere. Når jeg så skriver om jeg så må være sammen med med hende igen skriver hun. at det er virkelig akavet og derfor “trækker hun sig tilbage agtigt” synes det er mærkeligt at vi skal gå rundt og ignorere hinanden. Hvis hun ikke er sur på mig mere. Hvad skal jeg gøre for at vi kan blive veninder igen. Nu er det sommerferie og derfor bliver det nok over SMS har skrevet en lang undskyldning før over SMS. Hun skrev “tak for den søde besked ❤️“ føler hun tog godt imod den, men problemet er at hun syntes det er akavet når vi skal være sammen igen. Det er som om det kun er mig der kæmper for vores venskab, når det kun er mig det kontakter hende, og ikke hende der kontakter mig. Sagen af at den her diskussion har flyt ALT for meget og vil gerne have den brudt og blive bedste veninder med hende igen så vi kan være sammen i sommerferien
Min mor har kommet med nogen bemærkninger om hvorfor hun aldrig er hjemme ved mig mere. Jeg har bare fortalt at det sidste stykke tid har jeg ikke været sammen med hende, og mere med nogen andre. Og at vi derfor ikke har fået nået at aftale en dag. Min mor kan ikke li at jeg lyver og føler ikke at jeg kan snakke med mine forældre om det nu hvor jeg har skudt en løgn afsted. Min andre veninder stiller bare spørgsmålstegn til situationen og siger “ved ikke hvad du skal gøre”
Hvad skal jeg gøre for at hun ikke syntes at det er akavet når vi skal være sammen igen, og hvordan jeg finder ud af at finde en dag med hende i sommerferien?

Svar
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Nu er vi en brevkasse der hjælper børn og unge der har været udsat for vold.
Jeg kan læse på dit brev at du har mange tanker om din veninde og dig, der ikke er tætte længere. Og det er da svært.
Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din mor, hun lyder som en mor som du kan tale med.
Du kunne også chatte med www.girltalk. De er rigtig gode til at give råd om en situation som din.
Held og lykke.
Hilsen. Herdis