27/09/2021
Forældre kan ikke enes
Forældre der ikke kan enes og det går udover mig
Jeg har en far som truer mig og siger konstant at jeg skal have en mere piget stil istedet for at gå i drenge tøj og hele tiden gir mig penge til feminit tøj, og jeg må ikke gå til sport fordi det ødelægger min `venskaber` men jeg vil ikke have venskaber.
Jeg har en mor som siger det stik modsatte og ja for hende må jeg godt gå til sport og som siger at der er plads til det hele og det er okay at jeg ikke vil have venner.
Det går altid udover mig deres udoverenstemninger og alt vad Min far siger skal jeg sige vidre til min mor. Jeg skal cykle fra ryslinge til Kværndrup vær anden weekend fordi min far eller mor ikke gider køre mig.
Og jeg får tit at vide jeg skal stramme op i skolen og derhjemme.
Hvad skal jeg gøre.

Svar
Kære dig,
Det kan jeg godt høre, ikke lyder rart og jeg kan forestille mig, at det er forvirrende, når din mor og far ikke lader til at være enige om noget.
Først ville jeg sige, at jeg synes det er rigtigt godt, at du rækker ud og spørger om hjælp. Har du mon andre i familien eller venner, som du kan tale med det her om? Nogen gange er det rart at fortælle andre om de ting, man oplever og måske få gode råd.
Det kan være svært, når ens mor og far ikke er enige om ting, men uanset hvad, så er det altid en god ide at tale sammen, så roligt man nu kan, om tingene.
Selv om du er barnet, så kunne du være ”den store” og måske invitere både din mor og far til at sætte jer ned om bordet en dag for at tale om de ting, som du synes er vigtige for dig - og de ting du synes, der er forvirrende. En måde at gøre det på uden at nogen af jer taler i munden på hinanden, er at I kan tage en grydeske og den der har grydeskeen, må tale og dem der ikke har den, må ikke afbryde. Det kan måske hjælpe til, at I kan lave nogle aftaler, så din mor og far er på samme side og at de kan få lyttet til, hvad du har lyst til (at dyrke sport osv).
Der er også girltalk.dk som du kan kontakte. De er rigtigt søde at tale med. Dem kan du chatte med online og de har også rigtigt mange gode ideer til hvad du kan gøre, er jeg sikker på.
Jeg håber det hjælper dig lidt.
Kærlig hilsen
Bryd Tavsheden