04/10/2021
Jeg vil ikke på efterskole
Hej jeg er en pige og bliver 16 om under en måned. jeg går i 9 klasse, og jeg SKAL gå på efterskole næste år, og nu vil i måske som alle andre sige at det er mega fedt, og at det er det bedste år nogen sinde. Problemet er at jeg slet ikke vil på efterskole, og det ved min plejefamilie godt, men de vil have mig på efterskole, men jeg har virkelig ikke lyst til det, og det har derfor udviklet sig til at jeg går og er mega ked af det hver dag, og det har jeg efter hånden været hver dag i over 2 måneder. Da jeg virkelig ikke vil på efterskole, blandt andet på grund af at jeg har en kæreste som jeg virkelig elsker, og jeg vil hellere bare kunne være sammen med ham, og gå på en normal 10 klasse. jeg føler virkelig at det er åndsvagt at være ked af, og jeg prøver os at stoppe mig selv i at være så ked af det, men det er bare som om jeg bare bliver totalt ulykkelig, og jeg kan bare slet ikke stoppe. i vil sten sikkert som alle andre sige, at forholdet sikkert ikke holder alligevel, men det gør bare intet bedre. jeg bliver bare mega ked af det, og der er bare ingen der forstår at jeg ikke vil afsted.

Svar
Hej pige på 16 år
Tak for dit brev. Det lyder bestemt ikke rart at du går og har været ked af det, i så lang tid. Du fortæller at dine plejeforældre, absolut mener at du skal sendes på efterskole. Du fortæller at det er noget, du på ingen måder har lyst til, da du kommer til at savne din kæreste rigtig meget. Det lyder som en rigtig svær situation, hvor du ikke oplever, at nogen af de voksne omkring dig lytter til dine synspunkter.
Hos Bryd Tavsheden rådgiver vi unge, der har været udsat for vold, og derfor er vi ikke nødvendigvis de bedste til at rådgive dig i den her situation. Jeg tillader mig derfor at henvise dig til Headspace. De tilbyder også gratis rådgivning til unge mellem 12-25 år, hvor du kan dele dine tanker med dem. Jeg tror du vil have rigtig meget gavn af at tale med dem. Du kan finde dem på Headspace.dk og derudover er de placeret flere steder i landet, hvor du kan besøge dem.
Mvh.
Bryd Tavsheden