08/10/2021
Mon han leger med mig?
Hej Bryd Tavsheden,
Jeg skriver til jer, fordi jeg kan ikke finde ud af om jeg bliver udsat for psykisk vold, manipulation or something.
Jeg er igang med at lære en fyr at kende, men hans adfærd gør mig forvirret. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad han vil med mig. Han kan finde på, at kalde mig skat, invitere mig ud, og være mega sød men så skriver han ikke i flere dage og så skriver han igen osv.. Er det normalt? Mon han leger med mig?
Jeg vil gerne passe på mig selv og ikke få knust mit hjerte, men hvordan kan jeg finde ud af ham? Er også bange for, at han bliver skræmt væk hvis jeg direkte spørger ham - han skylder mig i princippet ikke noget da vi ikke er i forhold, men vil bare gerne vide hvor seriøs han er eller om jeg bare er en joke for ham.
Jeg føler ikke selv, at han har interesse i mig men hvorfor invitere man en pige ud så? Ved ikke om jeg skal tage på cafe med ham, nu hvor jeg ikke ved om han kan lide mig. Eller overtænker jeg mon? Måske kan han godt lide mig, selvom han ikke skriver hver dag ... ?
Håber I kan hjælpe mig.
Hilsen T

Svar
Kære T.
Først og fremmest, hvor er det dejligt, at du har mødt en fyr, som du er ved at blive glad for. Du fortæller, at du er i tvivl om du bliver udsat for en form for psykisk vold eller manipulation.
Det vil jeg gerne prøve at hjælpe dig med at blive klogere på.
Psykisk vold er når man oplever et gentagende mønster i en nær relation, hvor bliver udsat for manipulation, kontrol, nedladende kommentarer, skældud eller skældsord. Et gentagende mønster forstås som noget der foregår over lang tid, fx flere måneder.
Da i endnu ikke er i et forhold sammen, vil det ikke betegnes som en nær relation. Det lyder heller ikke som om, at det er et gentagende mønster der på spil over flere måneder. Det kan derfor ikke karakteriseres som psykisk vold.
Men! det næste vigtige spørgsmål er, synes du, at det er okay?
Psykisk vold eller ej, så er det sindssygt vigtigt, at vi altid er opmærksom på vores egne grænser og værdier. Og jeg fornemmer, at det også er derfor du skriver til os. Du er blevet opmærksom på, at der er nogle værdier, som han træder på, når han kun viser interesse en gang imellem. Nemlig en værdi der hedder, at jeg er mere værd end det.
Du fortjener, at blive behandlet godt og ordentligt. Og hvis du allerede nu kan mærke, at det gør han altså ikke helt, så skal du nok spørge dig selv, er det godt nok for mig? Er det okay, at der går flere uger, hvor jeg ikke høre fra ham?
Hvis du beslutter dig for, at det ikke er okay, så skal du passe på dine værdier og sige fra. Så skal du fortæller ham, hvordan du gerne vil behandles og hvad du forventer af ham. Hvis han ikke kan leve op til det, så skal du finde en, som vil.
Fordi det fortjener du altid og til hver en tid.
Hvis du har flere spørgsmål eller tanker eller der sker en udvikling, som du gerne vil have hjælp til - så skriv til vores chat som har åben hver dag fra kl 17.00-20.00:
https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/
Mvh Anders