09/10/2021
Lige meget hvad jeg spiser, tager jeg på
Hej
Jeg er en pige på 17 lad os sige jeg hedder Zenia. Jeg har adhd og har siden 6 klasse været vand til jeg har ku spise hvad jeg vil og været ret tynd
Men her for et halv år siden fandt jeg ud af jeg havde slem angst Så er kommet på angst piller og har taget ret meget på og føler ligemeget hvad jeg spiser om det sundt eller ej så tager jeg på og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre er så ked af det over det det skal lige siges jeg tænker meget over hvad jeg spiser og jeg går til sport en gang i uge ..
hilsen pigen der snart ikke kan mere

Svar
Kære Zenia - pigen der snart ikke kan mere.
Jeg kan forstå, at du har det rigtigt svært med, at du oplever at du plejede at kunne spise meget, men det kan du ikke mere. Nu oplever du angst og føler kun du tager på. Du prøver at tænke meget over hvad du spiser og går til sport.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det må svært at opleve mad, som du gør det. Man skal jo spise hver dag, så at gå og bekymre sig hver dag om hvad man skal spise og samtidig opleve det som et nederlag, at man hele tiden tager på, det er simpelthen bare ikke fedt at være i.
Men hvad er det egentlig man er i, når man har det svært?
Det, som der sker for de fleste af os, når vi oplever noget der er svært, er at vores værdier bliver udfordret. Vi vil gerne holdes af, være trygge, blive dygtige, se ud på en særlig måde osv. Jeg tænker, at den værdi, som der bliver ramt hos dig, er dit selvbillede i forhold til dit udseende.
Det lyder også for mig, som om, at du på en måde får fortalt dig selv, at det du gør ikke er godt nok - at det lidt indirrekte er din egen skyld. Har jeg forstået det rigtigt?
Jeg kan se på det du skriver, at jo kæmper en brav kamp for at holde dig sund - du motionerer og tænker på det hele tiden. Så jeg ser det overhovedet ikke som din skyld!
Men jeg tænker, du fortjener at få noget hjælp til at få styr på kost, vægt og selvbillede. Herinde er vi eksperter i at hjælpe omkring vold - så jeg vil gerne hjælpe dig videre, til nogen som er eksperter i vægt, kost og selvbillede i forhold til udseende.
Du skal tage fat i dem her:
https://www.lmsos.dk/raadgivning
Du kan både ringe, sms og chatte med dem. Jeg er sikker på, at de kan hjælpe dig.
Håber du tager fat i dem, det fortjener du!
Mvh Anders