09/10/2021
Føler mig som en lort hele tiden
Jeg føler mig som lort hele tiden, men jeg har ingen grund for det. Jeg bekymre mig også hele tiden om mine venner er sure på mig, eller når de virker irriterede at det er mig der problemet. Jeg kan aldrig koncentrere mig og har hele tiden brug for noget til at distrahere mig fra mine tanker, og folk bliver irriterede på mig over det. Det er virkelig forvirrende for mig og ved ikke hvad jeg kan gøre.

Svar
Kære du.
Hvor er det godt, at du skriver. Du fortæller, at du føler dig som en lort hele tiden, men at der ikke er nogen grund til det.
Der er altid en grund til at man har det, som man har det. Og jeg er sikker på, at du har en rigtig god grund, til at have det som du har det. Hvis du virkelig mærker efter, hvad tror du så selv grunden er?
Du fortæller også, at du bekymrer dig om, at dine venner er sure på dig, at du ikke kan koncentrere dig og har brug for at blive distraheret.
Det lyder for mig, som om at du føler dig lidt, som en der hele tiden skal bekymre sig om, man nu er i vejen, om man nu er god nok. Har jeg forstået det rigtigt?
Det er ikke en rar følelse at have. Man kan god blive i tvivl om, hvad andre tænker om en. Så kan vi nogen gange forestille os det værste, det er vores frygt, der er på spil her. Men inderst inde ønsker vi os jo det bedste, nemlig at folk godt kan lide os.
Du fortæller til sidst, at du bliver forvirret og ikke ved hvad du kan gøre.
Det vil jeg gerne hjælpe dig med:
Det, der er rigtigt svært, er at finde modet til at turde spørge folk, hey, hvordan har du det egentlig med mig. Men det er vigtigt, at vi gør det, fordi ellers finder vi aldrig ud af, hvordan folk virkelig har det.
Jeg tror, det vil være en stor hjælp for dig, hvis du får noget hjælp til, hvordan du kan blive klogere på dig selv og dine venner. Fordi selvom det kan føles sådan, så er det ikke dig der er problemet, du er helt okay som du er!.
Jeg synes, du skal prøve at skrive til os på chatten, så vi kan få en længere snak om, hvad der generer dig. Den har åben hver dag fra kl 17.00-20.00:
https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/
Hvis ikke du har mod på det, så synes jeg du skal snakke med en, som du kan føle dig tryg ved. Måske en lærer eller en af dine forældre?
Det er vigtigt, at du får snakket med nogen om det her, fordi det er ikke rart det sådan her. Husk, at du er ikke et problem, du har et problem, som du gerne vil have hjælp til. Og der er voksne, der gerne vil hjælpe dig!
Mvh Anders