14/10/2021
Jeg er en jaloux kæreste
Jeg er en jaloux kæreste og kan tit ikke styre det….
Jeg får tit hjertebanken og nervøsitet hver gang han skal til fx fest eller ligende.
Vi går i gymnasiet og i hver vores klasse hvilket også kan være svært. Jeg føler tit han kan være for venlig mod andre piger. Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære dig
Hvor er det sejt, at du skriver til os og at du er bevidst om din jalousi.
Du skriver, at du ikke kan styre det og at du får hjertebanken og bliver nervøs.
Jalousi er noget de fleste kender til i større eller mindre grad. Når man holder af et andet menneske, kan man ofte også mærke, hvor ked af det man ville blive, hvis det menneske holder op med at gengælde de følelser. Jalousi er som oftest begrundet i en indre usikkerhed og/eller frygt, ikke i at den anden gør noget, der giver anledning til jalousien.
Du spørger, hvad du kan gøre. Jeg tænker du kan gøre mere af det, du allerede har gjort ved at skrive til os, nemlig tage ansvar for dine følelser og tale med nogen om dem. Nu ved jeg ikke, hvor voldsomme dine jaloux følelser er, og jeg ved heller ikke om de hænger sammen med, at du har oplevet at blive svigtet tidligre i dit liv, eller du har været udsat for noget, der har gjort dig særlig usikker på dig selv. Så jeg kan ikke vide om jalousien forsvinder efterhånden som jeres forhold udvikler sig eller det ligger så dybt, at du vil have gavn af at tale med en professionel om det. Det kan du selv bedst vurdere.
Jeg vil råde dig til at fastholde, at det er dit ansvar at arbejde med din jalousi. Nogle jaloux kærester får lyst til at bede deres kæreste om ikke at gå så meget i byen, ikke at tale med andre piger osv. De får lyst til, at det skal være kærestens ansvar at opføre sig på en måde, så de ikke bliver jaloux. Det er typisk ikke en særlig god ide, det går ud over forholdet og det mindsker ikke de jaloux følelser.
Jeg håber du finder ind til din indre årsag til din jalousi og dermed får skabt grobunden for at have glade og sunde kæresterelationer
Hilsner
Lotte