14/10/2021
Hader at far er overbeskyttende
Hader at min far skal være så overbeskyttende.
Er ved at blive træt af det. Han gir mig ikke lov til at gå ud for døren alene. Eller få mig en kæreste eller at gå med makeup hans synes alt set der er alt for tidligt. Men jeg ville gerne leve mit liv.

Svar
Kære Pige på 14.
Hvor er det godt at du skriver. Lad mig se, om jeg kan prøve at hjælpe dig med din situation.
Du fortæller, at din far er overbeskyttende. Han giver dig ikke lov til at gå ud for døren alene, få en kæreste eller gå med make-up. Fordi han synes det er for tidligt.
Det kan jeg godt forstå, er mega frustrerende. Selvfølgelig vil du gerne have lov til at leve dit liv og gøre de ting, du har lyst til.
Som forældre har man en rolle i livet, nemlig at passe godt på sine børn og samtidig sørge for, at når de bliver gamle nok, så kan de klare sig selv. Og det er måske her, at du og din far er noget uenige om, hvorvidt du kan tage vare på dig selv?
Ud fra det du beskriver, kunne jeg forestille mig, at din far måske prøver at passe på dig, men samtidig har svært ved at finde tilliden til, at du kan klare det selv.
Selvom at det er dejligt, at han vil passe på dig, så går det ikke, at han bliver ved med at være så overbeskyttende. Jeg vil derfor foreslå dig, at sætte dig ned og prøve at snakke med ham, om hvad det betyder for dig, at han er så overbeskyttende. Hvad du går glip af i fælleskabet og hvordan det får dig til at føle. Hvis det er svært at sige højt, kan du evt. skrive et brev, som du læser højt for ham. Det ved jeg, at mange har gjort før.
Hvis det er svært at få sagt højt, så må du meget gerne skrive herind på chatten, så hjælper vi dig, med at finde en måde at sige det højt på:
https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/
Håber du kan bruge mit råd til noget!
Mvh Anders