15/10/2021
Hader mit liv
JEG HADER MIT LIV LIGE NU
Jeg har en mor og en far der er blevet skilt for lang tid siden. Jeg kan ikke klare at være hjemme hos min far, når jeg er der hjemme har jeg ikke lyst til at leve og jeg føler at det ikke kommer til at blive bedre, selvom min mor gør alt hvad hun kan. Nogle gange kan jeg også være i tvivl om hun overhovedet elsker mig. Jeg bliver også mobbet i skolen og har ikke rigtigt nogle venner. Selvom jeg vil måske selvmord . Jeg kunne godt bruge noget hjælp eller nogle gode råd, tak på forhånd.

Svar
Kære pige på 11.
Du fortæller, at du hader dit liv. Det er jeg rigtig ked af at høre! Det lyder slet ikke rart.
Du fortæller videre, at det fylder rigtigt meget, at dine forældre er blevet skilt. Det er ikke sjovt at være hos din far. Nogle gange kan du også blive i tvivl om din mor elsker dig.
Det er en rigtigt svær følelse at sidde tilbage med. Ikke at føle sig elsket. Når forældre bliver skilt, kan de nogen gange have så meget fokus på dem selv, at de glemmer deres børn. Mon det er sket hos jer?
Ved dine forældre godt, at du har det skidt? Hvis ikke de gør, kunne du så forestille dig, at fortælle dem det? Måske, de gerne vil hjælpe dig, hvis de får det at vide?
Du fortæller til sidst, at du også bliver mobbet i skolen og at du overvejer selvmord.
Jeg er ked af at du bliver mobbet i skolen. Det er der ingen der fortjener. Det er vigtigt at du snakker med dine lærere om det, så de kan hjælpe dig!
Jeg bliver også bekymret for dig, når du fortæller at du overvejer selvmord. Det fortæller mig, at du bare går og har det rigtigt skidt. Det skal du ikke sidde alene med.
Det er vigtigt, at du får nogen, som du kan snakke med det her om. Er der nogen voksne, som du normalt synes er meget gode at snakke med? Kunne du fortælle det til dem?
Hvis der ikke er nogen omkring dig, så skal du tage fat i Headspace. Herinde arbejder vi nemlig med vold, og jeg kan ikke læse i dit brev, at du bliver udsat for vold, men mere at du har det rigtigt skidt. Du finder dem her: https://headspace.dk/
Jeg håber du fortæller nogen, hvordan du går og har det. For de kan hjælpe. Og du fortjener at få det bedre. Pas rigtigt godt på dig selv.
Mvh Anders