15/10/2021
Gør skade på mig selv
er Begyndt at gøre skade på mig selv
Hej,
Jeg ved ikke hvorfor jeg gjorde det. Jeg har gået rundt med en masse tanker (både om mig selv, skole og ting der er sket i familien), hvilket jeg godt kan mærke. Vi havde bare helt normal undervisning over i skolen. Jeg spurgte om jeg kunne gå på toilettet, og så begyndte jeg at krætte voldsomt i min arm. Jeg har sådan nogle knopper på mine arme, og de kan godt bløde nemt. Sådan fortsatte det så. Da jeg kom hjem brugte jeg I stedet for mine negle et barberblad. Det hele skete bare sådan ud af ingenting. Nu kan jeg ikke lade være. Min højre arm er fyldt med store sår. Jeg er bange for, at mine forældre skal opdage det.
Det skal lige siges at jeg lige er startet i 7. på en ny skole. Jeg har overvejet at tage en snak med min lærer, men har sgu ikke haft modet. Vi skal have nogle elevsamtaler, så overvejer at nævne det der. Er bare bange for, at min lærer vil fortælle det til mine forældre. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. 2 af mine venner ved det, men dem skriver jeg kun med, da vi bor langt fra hinanden. Jeg ved ikke hvem jeg ellers kan snakke med det om. Det hele er ret nyt. Har kun gjort det i en lille måned, men det er bare så skræmmende så afhængig man kan blive. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar
Kære Pige på 12.
Du fortæller, at du er begyndt at gøre skade på dig selv. Det startede med neglene, men har udviklet sig til at du nu bruger barberblad.
Du fortæller også, at du er bange for at dine forældre finder ud af det, men at du har overvejet at fortælle det til din lærer.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det er en svær situation for dig at stå i. Man kan virkelig blive bange og nervøs for, gad vide hvad ens forædlre gør eller tænker, når de ser, at jeg har gjort skade på mig selv?
Men det er heldigvis også sådan, at de fleste forældre elsker deres børn meget højt! Så meget, at selvom de bliver kede af det på dine vegne, så vil de helt sikkert både trøste, prøve at forstå og hjælpe dig. Hvis du nu tænker dig rigtigt godt om, hvordan tror du så, at dine forældre vil reagere, hvis du fortalte dem det og at du gerne ville have hjælp?
Det er helt naturligt at blive nysgerrig på kroppen, når man bliver ældre. Hvad sker der mon, når jeg skærer lidt i den? Og pludselig er det svært at stoppe igen.
Det skal du selvfølgelig have noget hjælp til. Hvis det er svært at sige til en voksen uden hjælp, kan du overveje at skrive en sms eller et brev og læse det højt. Det ved jeg, har hjulpet for rigtigt mange andre. Måske kan du fortælle din lærer, at du gerne vil snakke med ham/hende efter skole en dag?
Jeg håber du får sagt det til nogen, fordi de voksne vil rigtigt gerne hjælpe dig. Det tør jeg godt love dig for.
Mvh Anders