05/07/2019
Symptomer på psykisk vold
Hej jeg har været udsat for psykisk vold af min eksmand gennem 10 år nu, vi har været skilt i 3 år 🤗 har 2 børn med ham 8 og 9 år som han har 8 dage og jeg har dem 6 dage. Hvilke symtomer skal jeg være opmærksom på de udviser "hvis/når" han er psykisk voldlige over for dem ? Knus mette

Svar
Kære Mette
Tak for dit brev og dit spørgsmål.
Et symptom på psykisk vold er ofte en overdreven opmærksomhed på andres - her den voldsudøvendes - mentale tilstand og adfærd. Alle udsat for vold forsøger at aflæse og forudsige, hvornår volden bryder ud, uanset hvilken voldsform, der er tale om. Denne opmærksomhed kan også give sige udtryk ved en overdreven behagesyge, dvs. tilsidesættelse af egne behov, egne grænser og egne lyster/ønsker.
Voldsudsatte har det med at være mere over i andre for at forsøge at aflæse, om der er fare på færde.
Det konstante alarmberedskab, som frygten for den latente vold der lurer under overfladen udløser, kan resultere i, at man forsøger at være usynlig og tiltrække sig mindst mulig opmærksomhed, samtidig med at man forsøger at behage voldsudøver. Højt mentalt alarmberedskab gør voldsudsatte nervøse ifm. hævede stemmer, skæld ud og andet adfærd, der kan signalere, at et udbrud er på vej.
Et andet symptom på at være udsat for vold er et udadreagerende adfærd, dvs. vrede, modsættelse og frustration. Denne adfærd kan være en måde at holde andre på afstand, så de ikke opdager, hvad der foregår. Eller en måde at skjule sårbarhed, smerte og/eller sorg. Når den voldudsatte holder andre på afstand, fører det ofte til oplevelse af ensomhed og isolation, der viser sig ved manglende venskaber.
Mine eksempler er ikke udtømmende. Dog gælder for alle symptomerne, at de kan bevirke lavt selvværd, tab af tillid til andre, egentlig angst og/eller stress hos den udsatte, ligesom det kan være direkte traumatiserende. Det kan være, at dine børn - hvis de udsættes for psykisk vold fra deres far - kun udviser tegn på disse symptomer og adfærd hos deres far, da de er trygge hos dig.
For børn er i udgangspunktet loyale overfor og holder af deres begge forældre. De kan ofte fornemme/forstå nuancer i samspillet mellem forældre og vil forsøge at balancere disse. Du og din eks har en voldsom historik, som dine børn muligvis kender til eller fornemmer. Loyaliteten og kærligheden til begge, kan derfor gøre, at de vil gøre hvad de kan, for ikke at fortælle mor og far, hvad der foregår hos den anden.
Som du kan læse af mit svar, er det kompleks, og derfor svært at give dig et konkret svar, som kan hjælpe dig med at opdage, hvis dine børn er udsat for psykisk vold. Måske det er med hjælp fra andre, du kan finde svar? Er der fx en ansvarlig voksen i dine børns nærhed, som de trygt kan tale med, hvor de ikke føler, de svigter nogen af jer? Det fordrer en åbenhed og tillid fra forældrene, hvis en anden voksne skal kunne hjælpe et barn med at bryde tavsheden og sætte ord på det barnet oplever. Man kan jo ikke vide, om det barnet tænker, føler og oplever udelukkende handler om den ene forældre – og denne anden voksnes opgave vil, må og skal være, at være barnets ambassadør.
Dine børn kan også – evt. med din hjælp – henvende sig til vores Basen-rådgivning, hvor det er muligt at få et samtaleforløb med den samme rådgiver, som vil være barnets ambassadør, dvs. samtale alene med dine børn hver for sig, og sammen med dem hver især aftale, hvad der vil blive kommunikeret videre. For Basen-rådgivning kontakt os på tlf. 2067 0506.
De bedste hilsner
Sisse