01/11/2021
Bliver udsat for vold og har selvmordstanker
Hej jeg er dreng på 15 år jeg har blå mærker over det hele jeg bliver smidt ud af døren hver dag, jeg bliver latterliggjort hver dag også jeg går med selvmords tanker og jeg har tænkt mig at hoppe ud af mit vindue og brækker nakken inderst inde har jeg ikke lyst til det men der er meget bedre for verdenen alle hader mig PS jeg dræber mig selv en dag eller jeg vil heller bare være indlagt Kh Dreng 15 år

Svar
Hej kære dreng på 15 år
Først og fremmest er jeg rigtig glad for, at du rækker ud til os! Det lyder til, at du har det smaddersvært og har rigtig meget brug for hjælp.
Du skriver flere vigtige ting, så jeg deler mit svar lidt op.
Du fortæller, at du har blå mærker over det hele og at du bliver smidt ud af døren hver dag. Det lyder voldsomt og rigtig ubehageligt, og det er aldrig i orden at gøre mod nogen! - hvem mon udsætter dig for fysisk vold?
Du skriver også, at du bliver latterliggjort hver dag - puha, det må også være enormt ubehageligt og det er slet ikke okay, at nogen latterliggør dig! Er det mon de/den samme, der udsætter dig for psykisk vold, som udøver fysisk vold mod dig?
Du beskriver, at du har selvmordstanker men at du faktisk ikke har lyst til at dø. Du vil gerne have hjælp f.eks. ved at blive indlagt, og jeg er smadderglad for, at du gerne vil have hjælp! Det hele lyder rigtig uoverskueligt og svært, og jeg kan godt forstå, at selvmordstankerne melder sin ankomst, for det kan virke nemmest bare at forsvinde. Men du skal ikke forsvinde, for det du bliver udsat for er ikke din skyld! Du er god nok som du er og lige så meget værd, som alle andre - så selvfølgelig skal du have hjælp!
Nu ved jeg ikke, hvem der udsætter dig for den fysiske og psykiske vold, men jeg tænker på, om du mon har en voksen i dit liv, du har tillid til, som du kan fortælle om volden? Enten en i din familie, en lærer eller en anden sød voksen, du stoler på?
Du kan også henvende dig til din læge, som skal hjælpe dig med den vold du bliver udsat for og dine selvmordstanker. Lægen kan hjælpe med at vurdere, om du skal indlægges med dine selvmordstanker. Du kan også altid kontakte Livslinjen på telefon: 70201201 mellem kl. 11-05.
Du har også mulighed for at henvende dig anonymt til den kommune du bor i for at få anonym rådgivning. Det er nemlig din kommune, der skal hjælpe dig væk fra volden, hvis den foregår derhjemme.
Vi i Brydtavsheden vil også altid rigtig gerne hjælpe dig! Du kan både skrive til os på chatten eller ringe til os alle hverdage mellem 17-20.
Hvis det virker lidt for uoverskueligt at kontakte din læge eller din kommune, kan vi hjælpe dig med at finde ud af, hvor og hvordan du bedst kan få hjælp, så volden hurtigst muligt stopper! Det er nemlig smaddervigtigt, at volden stopper hurtigt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste!
De bedste hilsner
Thea