15/10/2021
Selvskade
er Begyndt at gøre skade på mig selv
Hej,
Jeg ved ikke hvorfor jeg gjorde det. Jeg har gået rundt med en masse tanker (både om mig selv, skole og ting der er sket i familien), hvilket jeg godt kan mærke. Vi havde bare helt normal undervisning over i skolen. Jeg spurgte om jeg kunne gå på toilettet, og så begyndte jeg at krætte voldsomt i min arm. Jeg har sådan nogle knopper på mine arme, og de kan godt bløde nemt. Sådan fortsatte det så. Da jeg kom hjem brugte jeg I stedet for mine negle et barberblad. Det hele skete bare sådan ud af ingenting. Nu kan jeg ikke lade være. Min højre arm er fyldt med store sår. Jeg er bange for, at mine forældre skal opdage det.
Det skal lige siges at jeg lige er startet i 7. på en ny skole. Jeg har overvejet at tage en snak med min lærer, men har sgu ikke haft modet. Vi skal have nogle elevsamtaler, så overvejer at nævne det der. Er bare bange for, at min lærer vil fortælle det til mine forældre. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. 2 af mine venner ved det, men dem skriver jeg kun med, da vi bor langt fra hinanden. Jeg ved ikke hvem jeg ellers kan snakke med det om. Det hele er ret nyt. Har kun gjort det i en lille måned, men det er bare så skræmmende så afhængig man kan blive. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar
Kære du
Hvor er det godt du rækker ud for at få talt om og få hjælp til hvad du kan gøre. Første skridt til hjælpen er nemlig at bryde tavsheden om det man gør og det man er ked.
Jeg vil gerne fortælle dig lidt om selvskade først, det håber jeg er ok for dig.
Nogle gange kan man gå med så mange ting, som bekymrer, eller gør en ked af det, eller man kan føle det ekstra hårdt i en periode, hvis man for eksempel starter ny skole, som jeg forstår, du netop har gjort. Man kan være så ked af det, at man føler at det gør ondt inde i en - og nogle gange kan selvskade være et redskab, der i øjeblikket kan lindre en indre smerte. Måske er det sådan du oplever det.
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt for dig, hvis du får talt med en voksen om de mange tanker du går med, jeg tænker, at en voksen kan hjælpe dig med at få styr på det hele og finde ud af, hvad du kan gøre.
Du har ret, der skal mod til, men jeg oplever dig som modig især fordi du tager kontakt her til Bryd Tavsheden.
Hvis du synes, at det er lidt svært at starte med at tale med din lærer, så kan det være, at du skal prøve at kontakt landsforeningen mod selvskade på www.LMSOS.dk - jeg er sikker på de kan være gode at tale med om og dermed samle mod til at tale med din lære.
Her hos Bryd Tavsheden er vi bedst til at hjælpe med spørgsmål fra børn og unge om vold, og med at komme videre hvis man har været udsat for vold.
Jeg håber, at du vil tale med din lærer, du har nemlig fortjent at få hjælp til de mange tanker du gør dig.
Pas på dig selv!
Mange hilsner
Bryd Tavsheden