04/11/2021
Tør ikke fortælle forældre om snus og rygning
Hej jeg er en dreng på 16 pr og har nogle problmer, jeg tør ikke at sige til finde forældre at jeg tager snus og røger når jeg er sammen med mine venner
Hvad skal jeg gører

Svar
Hej kære dreng på 16 år
Tak for dit brev!
Det kan være rigtig svært at fortælle sine forældre om, at man er begyndt at ryge eller tage snus. Du kender garanteret allerede deres mening om det og er bekymret for, at de vil blive skuffede, sure eller måske kede af det.
Selvom det er svært og ubehageligt, er jeg sikker på at det vil være en stor lettelse for dig at få det sagt!
De har også været på din alder engang, og har selv været i de samme sko som dig. Så de forstår dig godt!
Jeg er helt sikker på, at de vil være glade for, at du deler det med dem! Det viser dem nemlig, at du stoler på dem og at de kan stole på dig.
Selvom de ikke ved, at du ryger og tager snus, så har forældre ofte en fornemmelse af, hvornår deres børn holder ting skjult - måske kan de lugte røg på dig, eller har fundet noget snus i skraldespanden.
Så se at få det sagt! 🙂
Her i Brydtavsheden hjælper vi børn og unge, der er, eller har været, udsat for vold.
Hvis du stadig synes, at det er svært at få fortalt dine forældre om din rygning og brug af snus, så vil jeg foreslå dig at kontakte Headspace. De er smaddergode at tale med om svære ting som f.eks. rygning eller konflikter med mor og far.
Jeg håber, at du får det sagt!
De bedste hilsner
Thea