Overordnet lærerguide til kapitel 2
Brug også lærerguiden under hver aktivitet i kapitlet.
Kapitel 2 indeholder aktiviteter om elevernes valg af arbejdsform og om deres problemformuleringer om vold.
I aktivteten Alene eller sammen? vælger eleverne, hvorvidt de ønsker at arbejde alene eller sammen med andre om deres projektopgave. Eleverne skal derfor vælge, om de vil have en sparringspartner eller arbejde sammen med en samarbejdspartner. Du kan med fordel tage en kort snak med hver elev, så du kender elevens overvejelser om fordele og ulemper ved de to arbejdsformer. Her har du også mulighed for at støtte eleverne gennem beslutningsprocessen.
I aktiviteten Problemet, der undrer og vil undersøges formulerer eleverne deres første udkast til den problemformulering og de to underliggende faglige problemformuleringer, som de undrer sig over, og som de ønsker at undersøge i deres projektopgave om vold. Efterfølgende reflekterer de i makkerpar om forskellen på mindre gode og gode problemformuleringer, før de til sidst omformulerer og forbedrer deres egen problemstillinger.
Aktiviteten Problemet med vold indledes med en gennemgang af modellen på første side i elevarket. Giv plads til elevernes refleksioner om anvendelse af kilder og produkt, selv om de endnu ikke har fordybet sig i de to områder. Denne refleksion hjælper eleverne med at formulere en anvendelig og motiverende problemformulering, der også kan besvares med anvendelige kilder og formidles i et realistisk og kreativt produkt. I næste kapitel vil eleverne så anvende og afprøve sammenhængen mellem deres problemformulering og valg af kilder og produkt.
- Print Lærerark 4.
- Print Elevark 2 til alle elever.