Lærerguide

Dyrt dilemma

Alberte har, efter jeres svar fra Bryd Tavsheden, valgt at søge hjælp sammen med sin mor og Ida. Om lidt møder de op i jeres rådgivning.

Lærerguide

Eleverne anvender deres viden om klyngeværkets tre centrale personers udvikling, vold og rådgivning, når de gennem denne scenariebaserede aktivitet formulerer dilemmaer og råd til de tre personer.

  1. Medbring en stak post-it og tre beholdere med kategorierne:
    • Albertes dilemmaer
    • Idas dilemmaer
    • Albertes mors dilemmaer

Grupper

  1. Skriv hver især dilemmaer, som Alberte, Ida og Albertes mor kan opleve. Skriv dem på post-it og fordel dilemmaerne i de tre beholdere.
  2. Fordel jer i tre rådgivergrupper – en gruppe til hver af de tre personer. Hver gruppe læser personens dilemmaer og forbereder deres råd til personen.
  3. Vælg i hver gruppe en elev, der skal være den person, som gruppen skal rådgive.

Fælles 

  1. Sæt jer i en cirkel. Placer de tre beholdere med de tre personers dilemmaer i midten af cirklen. De tre personer, der er Alberte, Ida og Albertes mor sætter sig ind i midten. De tre personer i midten skiftes nu til at trække et dilemma, der tilhører dem. Personen rejser sig og læser dilemmaet op ved at fuldende sætningen Jeg har et dilemma, der … Personen sætter sig ned.
  2. Rejs jer op i personens rådgivergruppe. Spørg ind og diskuter, hvordan I bedst muligt kan hjælpe og rådgive personen. Brug jeres viden om personen, om vold og om rådgivning. Svar personen og skriv rådgivernes gode råd på bagsiden af dilemmaet og giv rådet til personen. Rådgiverne sætter sig ned igen.
  3. Gentag øvelsen med flere af de tre personers dilemmaer.
  4. Læs nu flere af de tre personers dilemmaer og de gode råd fra rådgivergrupperne op.
  5. Tal om:
    • Hvilke dilemmaer og råd er særligt interessante?
    • Hvad gør dem interessante?
    • Hvilke råd mangler at blive givet til de tre personer?
    • Hvilke dilemmaer kan I genkende fra jeres eget liv?
    • Hvilke råd vil I tage med jer?