Lærerguide

Mor, det er mig

Skriv Albertes svar på hendes mors telefonsvarerbeskeder. Brug morens egne formuleringer, når I producerer Albertes fire telefonsvarerbeskeder med betoning, sprog og timing, der viser, hvordan hun egentlig har det.

Lærerguide

Eleverne forholder sig til telefonsvarer-novellens form og sprog, når de producerer Albertes svar på morens fire telefonsvarerbeskeder. Eleverne digter videre på deres karakteristik af Alberte og på fortolkningen af klyngeværket som helhed, når nye oplysninger i telefonsvarer-novellen bliver anvendt i formidlingen og forståelsen af Albertes situation og dilemmaer.

Ved at bruge morens egne formuleringer i Albertes fire svar, arbejder eleverne med direkte og indirekte sproglige virkemidler, som de formentlig kan genkende fra deres egen kommunikation med forældre.

  1. Print Elevark 4 til alle elever.
  2. Eleverne skal bruge telefon og appen Memoer.

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Tal om:
    • Hvor forestiller I jer, at Alberte er, da hun modtager sin mors fire beskeder?
    • Hvordan forestiller I jer, at Alberte har det, da hun modtager dem?
    • Hvilke årsager kan der være til, at Alberte ikke svarer?
  3. Brug Elevark 4, hvor I finder manuskriptet til telefonsvarer-novellen. Læg mærke til, at Albertes mors betoning og tidspunkt for modtagelsen er angivet.
  4. Tal om:
    • Hvad skal jeres fire beskeder fra Alberte dreje sig om?
    • Hvad vil Alberte gerne sige til sin mor? Siger hun, hvad hun mener direkte eller indirekte?
    • Hvordan kan I bruge betoning og sprog til at vise, hvordan Alberte har det, og hvordan hun udvikler sig?
    • Hvordan kan I danne indre billeder med de fire beskeder?
    • Hvordan kan I bruge jeres viden om Albertes liv og relationer i hendes svar?
  5. Læs de tolv blå markeringer i manuskriptet. Vælg de otte markeringer, som I vil bruge i Albertes svar til sin mor.
  6. Skriv jeres manuskript til Albertes fire beskeder. Brug de otte markeringer som sætningsstartere.
  7. Overvej, hvordan tidspunkt og reallyd kan understøtte formålet med Albertes beskeder.
  8. Angiv Albertes betoning og tidspunkt for modtagelsen i manuskriptet.
  9. Indtal telefonsvarerbeskederne fra Alberte i Memoer på en telefon. Begynd hver indtaling med at sige: Beskeden er modtaget i dag kl. (angiv tidspunkt).
  10. Navngiv jeres endelige lydoptagelser Alberte 1, 2, 3 og 4.
  11. Lyt til jeres optagelser. Har I opfyldt alle ovennævnte krav i produktionen?
  12. Optag igen, så jeres fortolkning og karakteristik er helt, som I vil have den.