fbpx Lærerguide

So (much) Me

Vis i et Instagramopslag, lavet af Alberte_Pedersen5000, hvordan I fortolker Albertes aften, da hun modtager sms’erne fra Ida.

Lærerguide

Eleverne digter videre på sms-novellen om Alberte og Idas forhold gennem egne produktioner af Instagramopslag. Med Instagramopslag, som eleverne tidligere i forløbet har arbejdet med som litterær genre, fortolker og remedierer de nu deres egne fortsættelser af klyngeværket om Alberte.

  1. Opret en Instagramprofil til klassen, hvor eleverne kan lægge deres opslag op. Alternativt kan Instagramopslagene produceres her og efterfølgende downloades som billedfiler.
  2. Beslut om produktionerne skal udstilles i klassen på skærm, eller om opslagene skal printes ud og hænges op.
  3. Eleverne skal bruge telefon og evt. computer.

Hvis I anvender Instagram, er I velkomne til at #brydtavsheden, så vi kan se resultatet af jeres litteraturproduktioner.

Alene

  1. Brug de erfaringer med Instagramopslag som litterær genre, som du har fået i arbejdet med Albertes fem Instagramopslag tidligere i dette kapitel. Brug også din viden om Albertes liv og hendes forhold til Ida fra sms-novellen og de fem Instagramopslag.
  2. Vælg, hvilken begivenhed fra aftenen, Albertes opslag skal handle om:
    • Da hun er til familiefesten.
    • Da hun venter ved Idas dør.
    • Da hun og Ida spiser chokoladedessert sammen sidst på aftenen.
    • Da hun er taget hjem.
  3. Overvej, hvad Albertes Instagramopslag skal dreje sig om, og hvad hun vil vise med sit opslag:
    • Hvilket foto vælger Alberte at lægge op?
    • Hvilken tekst tilføjer hun i sit opslag?
    • Hvilke emojis og # bruger Alberte?
    • Hvordan kommenterer Ida opslaget?
    • Hvordan kommenterer andre opslaget?
    • Hvad svarer Alberte?
  4. Tag billedet, som du vil vise i opslaget.
  5. Læg Albertes Instagramopslag på klassens Instagramprofil eller brug skabelonen her.

Fælles

  1. Udstil jeres Instagramopslag i klassen – enten ved at printe dem ud eller vise dem på jeres skærme.
  2. Tal i klassen om:
    • Hvad vil Alberte gerne opnå med sit opslag?
    • Hvorfor vælger hun lige netop dette billede og denne tekst?
    • Hvordan vælger I at forstå kommentarerne?
    • Hvad har jeres opslag ikke vist om jeres oplevelser af Alberte?