fbpx Lærerguide

Snehvid som en fucking engel

Om lidt læser jeres lærer novellen Snehvid som en fucking engel højt for jer. Med novellen får I bedre indsigt i Albertes liv, tanker og følelser. Efter I har lyttet til novellen, taler I om jeres nye viden om og oplevelser af Albertes liv.

Lærerguide

Novellen Snehvid som en fucking engel, som eleverne her skal lytte til, er fjerde del af klyngeværket om Alberte. Novellen vil give eleverne endnu bedre indsigt i de dilemmaer og udfordringer, som Alberte står i. Gennem novellens fortællervinkel, komposition og beskrivende sprog, vil eleverne nu også blive delagtiggjort i den kærestevold, som Alberte er udsat for.

Det vil være en god ide at øve oplæsning og betoning, før du læser novellen højt. Vælg et stemningsfyldt sted, hvor eleverne kan finde sig godt til rette. Sæt gerne musik på, der danner baggrund for stemningen i din oplæsning. Læs novellen langsomt og tydeligt. Eleverne skal ikke følge med i teksten imens.

Når eleverne skal forestille sig situationer i Albertes liv, ud fra de refleksionspunkter, som du læser højt, må de have god tid og ro til at genskabe hver situation med deres sanser. Derfor er novellen opdelt i fem dele, som du læser højt adskilt af pauser af ca. 2 minutter mellem hver del. I pauserne læser du så refleksionspunkterne højt, der hører til hver del af novellen. I skal ikke tale om punkterne på dette tidspunkt. Guid eleverne til aktivitetens form og formål og læs så første del af novellen højt.

  1. Print novellen Snehvid som en fucking engel til eleverne, så de kan arbejde med en tekstversion efter din oplæsning.
  2. Print Lærerark 3 og klip sætningsstarterne ud, så der er en til hver elev. Deltag også gerne selv i denne del af aktiviteten, der sagtens kan foregå udendørs.

Alene

  1. Find ro og lyt til din lærers oplæsning af første del af novellen Snehvid som en fucking engel.
    • Forestil dig, hvordan lyset er her på Albertes værelse.
    • Mærk, hvordan du reagerer på de informationer du får.
  2. Lyt til din lærers oplæsning af anden del af novellen.
    • Forestil dig, hvilke lyde du kan høre.
    • Fornem stemningen.
  3. Lyt til din lærers oplæsning af tredje del af novellen.
    • Fornem Albertes savn til sin mor.
  4. Lyt til din lærers oplæsning af fjerde del af novellen.
    • Forestil dig, hvordan Alberte har det, og hvilke reaktioner hun mærker i sin krop.
  5. Lyt til din lærers oplæsning af femte og sidste del af novellen.
    • Mærk, hvordan du reagerer på de informationer du får.
    • Forestil dig, hvordan Albertes krop ser ud.
    • Tænk over, hvordan kærlighedsknubs må føles.

Fælles 

  1. Få en sætningsstarter hver af jeres lærer og fordel jer i lokalet.
  2. Find sammen med en makker.
  3. Læs jeres sætningsstartere op og fuldend hinandens sætninger. Tal om jeres forskellige oplevelser af sætningsstarterens indhold ud fra din makkers svar.
  4. Find en ny makker, der har en sætningsstarter, du ikke lige har talt om.
  5. Gentag øvelsen tre gange.
  6. Tal i klassen om:
    • Hvilke formål kan der være ved at bruge sanserne bevidst, mens I får læst novellen højt?
    • Hvilken betydning har oplæsningen for jeres oplevelser af Albertes situation?
    • Hvilket udbytte har I af jeres samtaler om novellen?