fbpx Lærerguide

Introduktion til kapitel 1

I kapitel 1 møder I Alberte gennem de to første tekster i klyngeværket om hendes liv.

I undersøger Albertes fem Instagramopslag, hvor hun deler oplevelser om sit forhold til Ida. I er med, når Alberte under en familiefest modtager Idas sms'er. Og I producerer Albertes svar til Ida, når I fortolker Albertes syn på det, der skulle have været en perfekt aften.

Overordnet lærerguide til kapitel 1

Brug også lærerguiden under hver aktivitet i kapitlet.

Kapitel 1 har en varighed af ca. 4-6 lektioner

Det er afgørende, at du allerede i forberedelsen af forløbet har sendt en mail til SMSpress med dine elevers og dit eget telefonnummer, så I modtager sms-novellen Undskyld på jeres telefoner, før I påbegynder aktiviteten Litteratursamtaler om Idas sms’er i kapitel 1. Se mere i forløbets overordnede lærerguide her.

Skab nysgerrighed og forventning til forløbet og klyngeværket i aktivteten Min store kærlighed, ved at vise denne første del af informationsvideoen. Eleverne kender endnu ikke til forløbets tema om kærestevold, og de vil derfor formentlig forbinde videoens indhold med udelukkende positive beskrivelser af et kæresteforhold. Eleverne ser sidste del af videoen, hvor kærestevolden beskrives, i slutningen af forløbet.

I aktiviteten Mød Alberte_Pedersen5000 har eleverne deres første litterære møde med Alberte gennem hendes fem Instagramopslag, der også er første del af forløbets klyngeværk. I aktiviteten Find tegn i Albertes Instaopslag undersøger eleverne de fem opslag – både som helhed, men også ved at gå på opdagelse efter tegn i opslagenes modaliteter, der kan skabe sammenhæng, betydning og indsigt i karakteristikken af Alberte.

Sms-novellen Undskyld er anden del af klyngeværket om Alberte. Aktiver og anvend elevernes undren og nysgerrighed i aktiviteten Litteratursamtaler om Idas sms’er. I aktiviteten Kl. 18.07 anvender eleverne deres erfaringer med sms-novellen og deres indsigt i Albertes dilemmaer i personlige fortolkninger af hendes tanker om og svar på Idas sms’er. Med svarene får eleverne mulighed for at udtrykke deres individuelle fortolkninger af Albertes personlige udvikling og hendes relation til Ida. I aktiviteten So (much) Me digter eleverne videre på sms-novellen om Alberte og Idas forhold gennem egne produktioner af Albertes Instagramopslag. Med Instagramopslag, som eleverne tidligere i forløbet har arbejdet med som litterær genre, fortolker og remedierer de nu deres egne fortsættelser af klyngeværket om Alberte.

I aktiviteten Hypotesetavlen visualiseres elevernes indblik i og oplevelser af sammenhængen mellem klyngeværkets fem tekster. Eleverne tilføjer tegn på hypoteser om Albertes liv, efterhånden som de arbejder med klyngeværkets tekster og de varierede udtryksformer i forløbets første tre kapitler.

  1. Print Lærerark 1 og Lærerark 2.
  2. Print Elevark 1 og Elevark 2 til alle elever.
  3. Eleverne skal bruge telefon og computer.

Færdigheds- og vidensmål:

  • Eleven har viden om sproglige virkemidler.
  • Eleven kan undersøge samspillet mellem genre, sprog, indhold og virkelighed.
  • Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter.