Lærerguide

Litteratursamtaler om Idas sms’er

I har modtaget de sms'er, som Ida har sendt til Alberte. Var I forberedt på, at de kom? Og på, hvordan sms'erne udviklede sig? Hvad kunne I mærke, da I læste den første sms? Og de sidste?

Lærerguide

Sms-novellen er anden del af klyngeværket om Alberte. Før eleverne kan arbejde med denne og de kommende aktiviteter, er det nødvendigt, at du har sendt alle elevers telefonnumre og navne til SMSpress, og at eleverne har modtaget sms-novellen på deres telefoner. Se forløbets overordnede lærerguide her.

  1. Print Lærerark 1 til hver gruppe.
  2. Klip spørgsmålene ud, bland dem godt og aflever en bunke spørgsmål til hver gruppe. Gruppen placerer bunken med bagsiden opad midt på bordet mellem sig.

Grupper

  1. Fordel jer i grupper af ca. fire elever. Brug de spørgsmål, som I får af jeres lærer.
  2. Træk på skift et spørgsmål, og læs det højt for de andre i gruppen.
  3. Giv jer god tid til at svare sammen på spørgsmålet. Giv plads til, at I undrer jer over noget forskelligt, og at I har flere oplevelser af sms-novellen.

Fælles

  1. Tal først om jeres oplevelser af at modtage Idas sms’er.
  2. Tal så om jeres litteratursamtaler i grupperne:
    • Hvilke indtryk efterlader sms-novellen af Alberte og Idas relation?
    • Hvilke styrker kan der være ved at bruge sms-formatet som litterær udtryksform?
    • Hvilke svagheder kan der være?