Lærerguide

Kl. 18.07

Tænk tilbage på jeres oplevelser af at modtage Idas sms'er. Brug jeres oplevelser, litteratursamtaler og undersøgelser, når I skriver Albertes svar til Ida.

Lærerguide

Eleverne anvender viden om sms-noveller og om Albertes dilemmaer i deres personlige fortolkninger af hendes tanker om og svar på Idas sms’er. Med svarene får eleverne mulighed for at udtrykke deres individuelle fortolkninger af Albertes personlige udvikling og hendes relation til Ida.

  1. Print Elevark 2 til alle elever.

Alene

  1. Brug spørgsmålene her, når du arbejder med Elevark 2:
    • Hvordan kan du vise din forståelse af Alberte og Idas relation gennem Albertes svar?
    • Hvilke af Idas sms’er svarer Alberte på?
    • Hvornår sender hun sine svar?
    • Hvad tænker Alberte, da hun sender sine svar?
    • Hvad skriver hun?
    • Hvilke emojis tilføjer hun?
    • Hvornår ville du svare Ida?
    • Hvad ville du skrive til hende?

Fælles

  1. Læs flere af jeres bud på Albertes svar op i klassen.
  2. Tal om, hvordan I har fortolket Alberte og hendes relation til Ida forskelligt med Albertes svar.
  3. Tal også om:
    • Hvad ville I svare Ida?
    • Hvornår ville I svare?
    • Hvad kendetegner en sms-novelle?