Lærerguide
Med en fælles hypotesetavle visualiseres elevernes indblik i og oplevelse af sammenhængen mellem klyngeværkets fem tekster. Eleverne tilføjer tegn på hypoteser om Albertes liv, efterhånden som de arbejder med klyngeværkets tekster og de varierede udtryksformer i forløbets første tre kapitler. Tegn, der kan bekræfte en hypotese om Albertes liv, skrives i første kolonne i hypotesetavlen. Tegn, der kan afkræfte en hypotese om Albertes liv, skrives ind i anden kolonne i hypotesetavlen. Nye hypoteser tilføjes nederst i hypotesetavlen. Eleverne skriver, hvilke tekster, de har fundet tegnene i – både de tegn, der kan afkræfte og bekræfte hypoteserne.
Efterhånden som der arbejdes med klyngeværkets fem tekster, vil der opstå sammenhæng, men også forvirring om tegn på hypoteserne. Det vil bl.a. give mulighed for samtaler om modsatrettede tegn i de forskellige udtryksformer, men vil også skabe indblik i Albertes dilemmaer. Hypotesetavlen vil ende med at visualisere elevernes forståelsesprocesser og illustrere klyngeværkets kompleksitet og sammenhæng.
- Print Lærerark 2 i størst muligt format.
- Hæng arket op et synligt sted i klassen. Udvid mere flere ark, efterhånden som hypotesetavlen bliver fyldt ud.