Lærerguide

Lyden af vold

Hos Bryd Tavsheden er der hver dag året rundt unge, der henvender sig for at søge hjælp og rådgivning i forbindelse med vold. Nogen af de unge har været udsat for kærestevold. Lyt med, når Caroline fortæller om sine oplevelser.

Lærerguide

Eleverne udvider deres viden om kærestevold gennem den auditive oplevelse, som de får med formidlingen gennem podcast. Denne udgave i podcastserien Lyden af vold handler om kærestevold, men også om, hvordan unge, der er udsat for vold, kan komme videre. Eleverne anvender podcastens indhold og den viden, som de i øvrigt har tilegnet sig om kærestevold, når de fortolker temaet i deres egne produktioner af scenariebaserede lydfortællinger.

  1. Eleverne skal bruge mobiltelefoner og appen Memoer.

Fælles

  1. Lyt til podcasten Lyden af vold.
  2. Tal om:
    • Hvilke kilder deltager i podcasten?
    • Hvad er formålet med at anvende netop disse kilder?
    • Hvad er podcastens overordnede formål?
    • Hvilke budskaber lægger I mærke til i podcasten?
    • Hvilke virkemidler bliver anvendt for at forstærke podcastens budskaber?
    • Hvilken viden får I om kærestevold?
    • Hvilken viden får I om gode råd til unge, der er udsat for kærestevold?

Lyden af vold:

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Tal om:
    • Hvilke dilemmaer står Karoline i, mens hun er udsat for kærestevold?
    • Hvilke af Anders’ vigtige pointer vil I særligt fremhæve?
  3. Producer en kort lydfortælling på en af jeres telefoner. Brug appen Memoer. Jeres lydfortælling skal:
    • Tage udgangspunkt i en realistisk scene i Karolines liv, hvor hun kontakter Bryd Tavsheden.
    • Indledes med Karolines opringning til Bryd Tavsheden.
    • Indeholde samtalen mellem Karoline og rådgiveren og vare maks. to minutter.
    • Vise, hvad I har lært om betoning, sprog, rådgivning og kærestevold.
    • Indeholde realistiske lydrekvisitter, der understøtter stemningen i lydfortællingen.

Fælles

  1. Præsenter og afspil jeres lydfortællinger i klassen.
  2. Tal om:
    • Hvilke dilemmaer og råd har I valgt at formidle med jeres lydfortællinger?
    • Hvordan understøtter betoning og lydrekvisitter stemningen i lydfortællingerne?
    • Hvornår ville Alberte ringe til Bryd Tavsheden, hvad ville hun sige, og hvordan ville hun lyde i sit opkald?