Lærerguide
Efterhånden som eleverne oplever de fem tekster i klyngeværket om Julie og Kevin, vil de finde nye tegn på deres adfærd og udvikling og på begivenheder i handlingsforløbet. Tegnene tilføjes løbende på post-it over og under tidslinjen, som dermed justeres og udvides, efterhånden som eleverne oplever en sammenhæng mellem personernes udvikling og adfærd og handlingsforløbets centrale begivenheder. Formålet med tidslinjen er at visualisere elevernes indblik i og oplevelser af sammenhængen mellem personerne og handlingsforløbets udvikling, samtidig med at klyngeværkets kompleksitet og de fem teksters sammenhæng illustreres.
Placer en lang vandret tidslinje af fx snor midt på en opslagstavle i klassen. Hæng en plastlomme, der indeholder fx en rulle malertape og post-it i nærheden af tidslinjen. Placer et kartonskilte over tidslinjen med teksten Hvordan er Julie og Kevin? Placer et kartonskilt under tidslinjen med teksten Hvornår sker hvad? Lige over tidslinjen placerer eleverne post-it med tegn, som de finder på Kevin og Julies adfærd og udvikling. Lige under tidslinjen placerer eleverne post-it med tegn på begivenheder i handlingsforløbet i kronologisk rækkefølge. På hver post-it skriver eleverne også, i hvilke af de fem tekster i værket, tegnene er fundet. Tegn på begivenheder og på Kevin og Julies udvikling og adfærd, der endnu ikke har en egentlig sammenhæng med resten af værkets handling, eller spørgsmål som eleverne undrer sig over, placeres ved siden af tidslinjen og drøftes, når I løbende undersøger tidslinjen gennem forløbets første tre kapitler.
- Medbring en lang tyk snor, der kan hænges op som tidslinje. Medbring også post-it, malertape, en plastlomme og to stykker karton.