fbpx Lærerguide

Jullehjertes opslag

Telefonsvarer-novellen er femte og sidste del af klyngeværket om Julie og Kevin. Men hvordan slutter værket? Hvad er der sket med Kevin? Og hvad sker der med Julie? Vis I et Instagramopslag, hvordan Jullehjerte vælger at formidle situationen til sine følgere.

Lærerguide

Eleverne digter videre på telefonsvarer-novellen gennem egne produktioner af Instagramopslag. Med Instagramopslag som litterær genre, som eleverne tidligere i forløbet har arbejdet med, fortolker og remedierer de nu egne afslutninger af klyngeværket om Julie og Kevin. Med Jullehjertes opslag fortolkes Julies iscenesættelse af sig selv og hendes forståelse og formidling af situationen efter mødet hos politiet.

  1. Opret en Instagramprofil til klassen, hvor eleverne kan lægge deres opslag op. Alternativt kan Instagramopslagene produceres her og efterfølgende downloades som billedfiler.
  2. Beslut om produktionerne skal udstilles i klassen på skærm, eller om opslagene skal printes ud og hænges op.
  3. Eleverne skal bruge telefon og evt. computer.

Hvis I anvender Instagram, er I velkomne til at #brydtavsheden, så vi kan se resultatet af jeres litteraturproduktioner.

Grupper

  1. Find sammen i grupper af ca. fire.
  2. Tal om, hvordan I forstår slutningen af klyngeværket med telefonsvarerbeskeden fra politiet? Hvad er der sket med Kevin? Og hvad sker der nu med Julie?
  3. Undersøg sammen klassens tidslinje for tegn, der kan be- eller afkræfte jeres forskellige forståelser af slutningen.
  4. Tal om, hvilket opslag Jullehjerte kan lægge op ud fra jeres forskellige forståelser af klyngeværkets slutning.

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Brug de erfaringer med Instagramopslag som litterær genre, som I har fået i arbejdet med Julies Instagramopslag tidligere i forløbet. Brug også jeres viden om Julie og Kevin, handlingsforløbet og deres relation til andre.
  3. Tal om, hvordan I forstår slutningen af klyngeværket, og hvad Julies opslag, efter hendes møde med politiet, skal dreje sig om.
  4. Vælg, hvordan Julie vil formidle situationen efter mødet hos politiet i sit Instagramopslag. Opslaget skal kunne fortolkes som en afslutning af klyngeværket.
  5. Producer Julies Instagramopslag på klassens Instagramprofil eller brug skabelonen her.
  6. Tag det billede, som Jullehjerte vil bruge i sit opslag: Hvad signalerer hendes kropssprog og mimik? Og hvilken betydning har location, farver, detaljer og vinkler i billedet?
  7. Skriv den tekst, som Julie tilføjer i sit opslag? Tilføj også emojis og #.
  8. Vælg de følgere, der kommenterer opslaget, og skriv deres kommentarer. Hvordan svarer Julie dem?

Fælles

  1. Udstil Jullehjertes forskellige Instagramopslag i klassen – enten ved at printe dem ud eller vise dem på skærm.
  2. Tal om jeres oplevelse af hvert opslag:
    • Hvad vil Julie gerne opnå ved at lægge sit opslag op?
    • Hvorfor vælger Julie dette billede og denne tekst?
    • Hvordan kan følgernes kommentarer forstås?
    • Hvad ville Kevin skrive i en kommentar? Hans mor? Hans far? Jonathan?
    • Hvad viser opslaget ikke om Julie?