Lærerguide

Det er da ikke vold, vel?

Om lidt følger I med, når Kevin skriver til Bryd Tavshedens brevkasse. Men hvem er Bryd Tavsheden? Og hvorfor sletter Kevin dele af sit brev, før han sender det? Brevkasseindlægget er fjerde del af klyngeværket.

Lærerguide

Kevins brevkasseindlæg er fjerde del af klyngeværket om Julie og Kevin. Eleverne kommer nu endnu tættere på Kevin, når de følger med i hans skriveproces gennem videooptagelser, der er skabt i Bryd Tavshedens brevkasserådgivning. Samtaler om brevkasseindlægget åbner for nye måder at arbejde med litteratur og personkarakteristik på. Eleverne forholder sig til Kevins skriveproces – herunder også den del af teksten, som han sletter, mens han skriver. De to gruppeaktiviteter kan sagtens foregå udendørs og stående.

  1. Print og klip sætningsstartere fra Lærerark 4, så der er en sætningsstarter til hver elev.
  2. Inddel først eleverne i fire ekspertgrupper, hvor alle har ens sætningsstartere. Efterfølgende danner du matrixgrupper, hvor alle fire sætningsstartere er repræsenteret.

Fælles

  1. Se først videoen, hvor Kevin skriver sit brevkasseindlæg til Bryd Tavsheden.
  2. Tal så om:
    • Hvordan forestiller I jer, at Kevin har det, da han skriver sit brevkasseindlæg?
    • Hvilken virkning har det, at I kan følge med, når han skriver?
    • Hvordan virker det, at I også kan se den tekst, som Kevin overvejer at skrive, men som han vælger at slette igen?
    • Hvad kan det betyde, at Kevin sletter netop de tekstdele i sit brevkasseindlæg?
    • Hvordan oplever I, at Kevin beskriver sine problemer i sit brevkasseindlæg?
    • Hvilken karakteristik giver Kevin af sig selv?
    • Hvilke tekststeder i Kevins endelige brevkasseindlæg, finder I særligt interessante?
    • Hvad er særligt ved brevkassegenren?

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Undersøg Bryd Tavshedens hjemmeside.
  3. Tal om:
    • Hvem er Bryd Tavsheden?
    • Hvad kan Bryd Tavsheden tilbyde rådgivning om?
    • Hvordan kan unge få rådgivning hos Bryd Tavsheden?

Ekspertgrupper

  1. Fordel jer i fire ekspertgrupper, der alle har fået ens sætningsstartere af jeres lærer.
  2. Tal om jeres ens sætningsstartere ved først at lytte til én fra gruppens bud på at fuldende jeres sætning.
  3. Byg oven på første sætning med nye betragtninger. Fortsæt til alle i ekspertgruppen har suppleret og bygget videre på jeres fælles sætning. I behøver ikke være helt enige, men I skal altså danne ét samlet bud på en sætning, som I alle kan acceptere og stå inde for.

Matrixgrupper

  1. Find sammen i matrixgrupper, hvor alle fire sætningsstartere er repræsenteret.
  2. Præsenter på skift ekspertgruppernes bud på at fuldende de fire sætninger.
  3. Lyt, når hver repræsentant fremlægger og byg gerne oven på ekspertgruppernes sætninger.

Fælles

  1. Tal i klassen om:
    • Hvad er god rådgivning?
    • Hvilke tekststeder i Kevins endelige brevkasseindlæg, finder I særligt interessante?
    • Hvordan forstår I Kevins sidste sætninger?
    • Hvilke tekststeder i den slettede del af Kevins brevkasseindlæg, finder I interessante?
    • Hvad tænker I: Kan Kevin være udsat for vold?