Lærerguide

Samtaler om Jonathans sms’er

I har modtaget de sms'er, som Jonathan har sendt til Kevin. Var I forberedt på, at de kom? Og på, hvordan sms'erne udviklede sig? Hvad kunne I mærke, da I læste den første sms? Og de sidste? Sms-novellen er tredje del af klyngeværket om Julie og Kevin.

Lærerguide

Sms-novellen I en bitchfight ville Julie vinde er tredje del af klyngeværket om Julie og Kevin. Før eleverne kan arbejde med denne og de kommende aktiviteter, er det nødvendigt, at du har sendt alle elevers telefonnumre og navne til SMSpress, og at eleverne har modtaget sms-novellen på deres telefoner. Se forløbets overordnede lærerguide her.

Brug tid på elevernes litteratursamtaler om sms-novellen, hvor de får plads til at dele deres undren, oplevelser og forestillinger.

  1. Print Lærerark 3 til hver gruppe af fire elever.
  2. Klip spørgsmålene ud, bland dem godt, og aflever en stak spørgsmål til hver gruppe.

Grupper

  1. Find sammen i grupper af fire elever. Brug de spørgsmål om sms-novellen, som I får af jeres lærer.
  2. Træk på skift et spørgsmål og læs det højt for de andre i gruppen.
  3. Giv jer god tid til at svare på spørgsmålet sammen. Giv plads til, at I undrer jer over noget forskelligt, og at I har flere oplevelser af sms-novellen.
  4. Skriv sammen et spørgsmål, som I synes mangler at blive stillet om sms-novellen.

Fælles

  1. Tal i klassen om jeres oplevelser af at modtage Jonathans sms’er.
  2. Tal også om gruppernes litteratursamtaler:
    • Hvilke indtryk efterlader sms-novellen af Jonathan og Kevins venskab?
    • Hvilke tegn på venskabet kan I se i novellen og i Julies Instagramopslag? Bliver jeres indtryk af Jonathan og Kevins venskab be- eller afkræfter med de tegn I finder i sms-novellen?
    • Hvilke styrker kan der være ved at bruge sms-formatet som litterær udtryksform?
    • Hvilke svagheder kan der være?
  3. Stil gruppernes spørgsmål til resten af klassen. Hvilke samtaler kommer der ud af klassens svar?