Lærerguide

Mit bedste råd

Kevin skriver til Bryd Tavshedens brevkasse for at dele sine tanker og for at få gode råd om, hvad han kan stille op med den psykiske vold, han bliver udsat for af Julie. Nu har I mulighed for at give gode råd til unge, der har psykisk vold tæt inde på livet.

Lærerguide

Eleverne bruger erfaringer fra podcasten, Kevins brevkasseskrivning og deres viden om vold og rådgivning, når de formulerer gode råd til tre relevante modtagere. Eleverne tager et billede af deres egne seks råd, før de hænger dem på tavlen.

  1. Medbring seks post-it til hver elev. Gerne i tre forskellige farver.

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Undersøg Bryd tavshedens rådgivningstilbud.
  3. Nærlæs også Bryd Tavshedens beskrivelse af syv typer af vold. I finder dem lidt nede på siden.
  4. Læs på samme side, hvilke konsekvenser volden kan medføre.
  5. Tal om, hvad I nu ved om vold og rådgivning.

Alene

Både i podcasten og i klyngeværket om Julie og Kevin står det klart, at det ikke kun er det unge voldsoffer, der kan have brug for hjælp og gode råd. Derfor skal du nu skrive gode råd til unge voldsofre, men også til de af deres venner og familie, der kan være involveret i volden.

  1. Brug din viden om vold og rådgivning, når du skriver to gode råd til hver modtager på post-it:
    • unge, der er udsat for psykisk vold.
    • venner og familie til en ung, der er udsat for psykisk vold.
    • dem, der udsætter en ung for psykisk vold.
  2. Tag billeder af dine seks gode råd. Du skal bruge dem i næste aktivitet og igen i kapitel 5.
  3. Placer dine gode råd på tavlen i nærheden af andre gode råd, der minder om dine.

Fælles

  1. Tal om:
    • Hvad kan et godt råd være?
    • Hvad kan være et dårligt råd?
    • Hvilke områder er jeres råd samlet under på tavlen?
    • Hvad gør jeres råd til gode råd?
    • Hvilke råd ville I sætte størst pris på at få, hvis I var de tre modtagere?