Lærerguide

Mehmet, mig og mor

Sproget i novellen En rigtig mand kan skabe forvirring. Hvad er kærlighed? Hvad er sorg? Og hvad er vold? Fordyb jer i novellens beskrivelser, og find tegn på Yusef og hans families forskellige oplevelser af kærlighed, sorg og vold.

Lærerguide

Eleverne fordyber sig i novellens sproglige virkemidler, når de finder tegn på beskrivelser af vold, sorg og kærlighed. Når eleverne samtaler om deres undersøgelser af både Yusef, Mehmet og mors måde at vise tegn på og håndtere forskellige følelser, fordyber de sig i novellens sproglige nuancer.  Disse samtaler lægger op til fælles refleksion om, hvorvidt vold, sorg og kærlighed kan komme til udtryk på næsten samme måde.

  1. Print et eksemplar af Elevark 6 i A3 til hver gruppe.
  2. Eleverne medbringer hver et eksemplar af novellen En rigtig mand og noget at skrive med.

Grupper

  1. Find sammen i grupper af fire.
  2. Medbring ét eksemplar af Elevark 6 i A3 størrelse. Medbring også noget at skrive med og hver jeres print af novellen En rigtig mand.
  3. Fordel sorg, kærlighed, fysisk vold og at skjule vold mellem jer. I finder de fire områder i elevarkets første kolonne.
  4. Undersøg hver især novellen for et af de fire områder. Skriv i jeres fælles elevark, hvordan Yusef, Mehmet og mor viser tegn på hver jeres område. Måske viser de alle tre tegn på det samme, men på hver sin måde?
  5. Find og understreg i novellen de tegn, du har skrevet i elevarket om dit område.
  6. Lyt til hinandens undersøgelser: Hvilke tegn viser Yusef, Mehmet og mor på sorg, kærlighed, fysisk vold og på at skjule vold? Og hvordan er tegnene beskrevet i novellen?

Fælles

  1. Tal i klassen om:
    • Hvilke tegn i novellen kan beskrive flere af de fire områder?
    • Hvordan kan det være, at forfatteren har valgt, at noget så forskelligt som sorg og vold bliver beskrevet med de samme tegn i novellen?
    • Hvad kan jeres fund af tegn forklare om relationerne mellem Yusef, Mehmet og mor?
    • Hvad vurderer I, at novellens slutning kan vise tegn på?