fbpx Lærerguide

Ordsky og evaluering

Vold er … Ja, hvad er vold egentlig? I har læst om mange typer af vold. Nu er det jeres tur til at definere vold og sætte ord på, hvad I har lært i forløbet om Yusef.

Lærerguide

I denne afsluttende evalueringsaktivitet i forløbet om Yusef, sætter eleverne ord på, hvad de har lært og oplevet – både om vold, litteratur, men også om rådgivning og kampagner.

Følg vejledningen her:

  1. Opret et projekt på Ahaslides på Skoletube og vælg New og navngiv dit projekt Vold.
  2. Vælg Word Cloud som dit første slide under Type i højre side. Skriv her på dit første slide i feltet Your question Vold er … Vælg herunder, at hver elev må bidrage med tre ord.
  3. Tilføj nu New slide i venstre side. Vælg Brainstorm og skriv Gode råd der kan forebygge vold som overskrift.
  4. Tilføj New slide og vælg igen Brainstorm. Skriv Gode råd til voldsofre som overskrift.
  5. Tilføj New slide og vælg Scales og tilføj overskriften Hvor meget har jeg lært om … Tilføj under statements Tegn på vold – Rådgivning og Bryd Tavsheden – Ungdomslitteratur og klyngeværker – Formidling – Fortolkning Digital produktion.
  6. Under fanen Customise kan du tilføje farver og andre udtryk til din præsentation. Eleverne tilmelder sig projektet via linket øverst i præsentationen, hvor der står To join, go to: Hvis du klikker her, kan de også tilgå projektet via en QR-kode.
  7. Eleverne skal bruge telefon.

Fælles

  1. Følg jeres lærers vejledning:
  2. Tilmeld jer hver især klassens projekt i AhaSlides på jeres telefoner. I skal bruge koden øverst i klassens projekt for at deltage.
  3. Skriv i slide 1 tre ord hver, der beskriver, hvad vold er.
  4. Tal om, hvilket ord, der fylder mest i klassens fælles ordsky. Hvordan kan det være, der er flest af jer, der har valgt netop dette ord?
  5. Skriv i slide 2 en sætning hver, der definerer, hvad vold kan være. Like de af de andres definitioner, som I er enige i.
  6.  Tal om, hvorfor nogle definitioner har fået flere likes end andre.
  7. Skriv i slide 3 det bedste råd, som I hver især vil give til unge, der udsættes for vold i hjemmet. Stem på det råd, I synes er bedst.
  8. Tal om, hvad der er et godt råd, og hvilket råd I helst vil give videre, hvis I skulle få brug for det.
  9. Vælg, hvor meget I vurderer at have lært om de viste områder i forløbet om Yusef.
  10. Tal om, hvilke oplevelser og hvad I har lært i forløbet om Yusef og vold i hjemmet.