fbpx Lærerguide

Et godt råd

Yusef skriver til Bryd Tavshedens brevkasse for at få gode råd om, hvad han skal stille op med den vold, han er udsat for i hjemmet. Nu har I mulighed for at videregive jeres bedste råd til unge, der er udsat for vold og deres nærmeste.

Lærerguide

Eleverne bruger erfaringer med Yusefs brevkasseskrivning og viden om vold og rådgivning, når de formulerer gode råd til tre relevante modtagere. Eleverne tager et billede af deres egne seks råd, før de hænger dem på tavlen.

  1. Medbring seks post-it til hver elev. Gerne i tre forskellige farver.

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Undersøg Bryd Tavshedens rådgivningstilbud.
  3. Nærlæs også Bryd Tavshedens beskrivelse af syv typer af vold. I finder dem lidt nede på siden.
  4. Nærlæs også, lidt længere nede på samme side, hvilke konsekvenser vold kan medføre.
  5. Tal om, hvad I nu ved om vold og rådgivning.

Alene

Både i kampagnefilmene Hej og i klyngeværket om Yusef, står det klart, at det ikke kun er det unge voldsoffer, der kan have brug for hjælp og gode råd. Derfor skal du nu skrive gode råd til unge voldsofre, men også til de af deres venner og familie, der kan være involveret i volden.

  1. Brug din viden om vold og rådgivning, når du skriver to gode råd til hver modtager på post-it:
    • Unge, der er udsat for vold i hjemmet.
    • Venner af en, der er udsat for vold i hjemmet.
    • Familiemedlemmer, der udøver vold i hjemmet.
  2. Tag et billede af dine seks gode råd. Du skal bruge dem igen i næste kapitel.
  3. Placer dine gode råd på tavlen i nærheden af andre gode råd, der minder om dine.

Fælles

  1. Tal i klassen om:
    • Hvad kan et godt råd være?
    • Hvad kan være et dårligt råd?
    • Hvilke kategorier er jeres råd samlet under på tavlen?
    • Hvad gør jeres råd til gode råd?
    • Hvordan adskiller rådene til de tre modtagere sig fra hinanden?

I næste kapitel, der også er det sidste kapitel i forløbet om Yusef og vold i hjemmet, skal I bruge jeres gode råd i et kampagnemateriale, der kan føre til ændret holdning og handling hos modtagerne.