Lærerguide

En rigtig mand

Undersøg, hvordan Yusef beskriver savnet til sin far og forholdet til sin storebror i brevkasseindlægget til Bryd Tavsheden. Brug motiver og beskrivelser fra klassens symboltræ, når I fortolker, hvordan Yusefs storebror og deres afdøde far ville beskrive en rigtig mand.

Lærerguide

Med Yusefs brevkasseindlæg til Bryd Tavsheden, involveres eleverne i Yusef, hans afdøde far og hans storebrors holdninger og værdier. Eleverne undersøger og analyserer, hvordan menneskelige værdier karakteriseres ud fra Yusefs beskrivelser af de tre personers handlinger og ud fra hans egne tanker og følelser.

I den kreative del af aktiviteten skaber eleverne motiver til klassens symboltræ. Med motiverne visualiserer eleverne deres fortolkninger af Yusef afdøde far og storebrorens værdier, hvilket også giver anledning til samtale om, hvilke kontraster der kan være mellem disse to centrale personer i Yusefs liv.

  1. Print Elevark 1 på karton til alle elever.
  2. Medbring farver, sakse, nål og tråd. Medbring små klistermærker, der forestiller hjerter, flag og guldstjerner, hvis det er muligt.
  3. Inddel gerne eleverne i grupper, der består af både piger og drenge.

Grupper

  1. Find sammen i grupper af ca. tre elever.
  2. Genlæs Yusefs brevkasseindlæg sammen.
  3. Tal om:
    • Hvordan beskriver Yusef forholdet til sin far i brevkasseindlægget til Bryd Tavsheden?
    • Hvordan beskriver han forholdet til sin storebror?
  4. Vælg to motiver på symboltræet, og sammenlign beskrivelserne bag på motiverne med stemninger i Yusefs brevkasseindlæg:
    • Hvordan kan beskrivelser på de to motiver sammenlignes med stemninger i Yusefs brevkasseindlæg?
    • Hvordan adskiller beskrivelserne på de to motiver sig fra stemninger i Yusefs brevkasseindlæg?
    • Hvordan passer de to motiver nu med jeres oplevelser af Yusef?

Alene

  1. Undersøg først Yusefs beskrivelser af, hvad der var vigtigt for hans far.
  2. Undersøg så Yusefs beskrivelser af, hvad en rigtig mand er, ifølge hans storebror.
  3. Brug Elevark 1. Dekorer de to figurer, ud fra tegn i brevkasseindlægget, så du viser, hvad der er vigtigt for Yusefs far, og hvad der er vigtigt ved en rigtig mand for Yusefs storebror.
  4. Klip de to figurer ud og hæng dem på klassens symboltræ.

Fælles

  1. Besøg i fællesskab klassens symboltræ.
  2. Undersøg forskellige fortolkninger af storebrorens syn på, hvad en rigtig mand kan være. Hvordan kan figurernes udsmykning fortolkes?
  3. Undersøg også forskellige fortolkninger af, hvad der er vigtigt for Yusefs far. Hvordan kan figurernes udsmykning fortolkes?
  4. Vælg den figur, der siger dig mest. Måske gør en figur dig særligt nysgerrig på Yusef? Eller på hans afdøde far eller på hans storebror? Måske er der noget ved figuren, du undrer dig over?
  5. Stil jer i en dobbeltcirkel med den figur I hver især har valgt. Forklar din samtalemakker, hvorfor du har valgt din figur.
  6. Gentag op til tre gange med en ny makker, når den yderste cirkel går et skridt til venstre.
  7. Tal i klassen om, hvad en rigtig mand kan være.