Lærerguide
Med et fælles spindelvæv i klassen visualiseres elevernes overblik og deres oplevelser af sammenhængen mellem klyngeværkets fem tekster. Efterhånden som eleverne arbejder med klyngeværkets fem tekster i forløbets første tre kapitler, tilføjer de tegn om Yusefs liv, som de finder i teksternes varierede udtryksformer.
- Medbring en plastlomme, en saks, en rulle sejlgarn eller snor, malertape, post-it i forskellige farver og syv stykker karton i forskellige farver.
- Skab klassens spindelvæv på en stor opslagstavle. Hæng en plastlomme med en rulle sejlgarn, en saks, en rulle malertape og post-it i forskellige farver ved siden af tavlen. Placer et kartonskilt i A4 på midten af tavlen i en farve, der skiller sig ud. Skriv: Hvad sker der i Yusefs liv? på skiltet.
- Fordel fem kartonskilte i andre farver rundt i kanten af tavlen. Skriv henholdsvis Brevkasseindlæg, Telefonsvarer-novelle, Instagram, Novelle og SMS-novelle på de fem skilte. Her placerer eleverne post-it med de tegn, som de finder i hver af de fem tekster. Når eleverne finder sammenhæng mellem flere tegn, forbinder de tegnene med en tråd, der fastgøres med fx malertape.
- Nederst i et hjørne af tavlen hænger du et skilt, hvorpå der står Løse tråde. Her placerer eleverne post-it med undrende spørgsmål, som de vurderer kan have betydning for forståelsen af Yusefs liv, men som de endnu ikke kan placere ved en af de fem tekster. Efterhånden som eleverne arbejder med flere af klyngeværkets tekster, vil der opstå sammenhæng mellem tegn i klyngeværkets tekster, som eleverne endnu ikke har opdaget. Tavlen vil ende med at være et stort spindelvæv, der med tråde og tegn visualiserer et overblik over Yusefs liv og illustrerer klyngeværkets kompleksitet og sammenhæng.