fbpx Lærerguide

Spindelvævet

Skab overblik og sammenhæng mellem de to første tekster i klyngeværket om Yusef ved hjælp af tråde i klassens fælles spindelvæv. I brevkasseindlægget og telefonsvarer-novellen leder I efter tegn, der kan skabe forståelse af dilemmaer i Yusefs liv.

Lærerguide

Med et fælles spindelvæv i klassen visualiseres elevernes overblik og deres oplevelser af sammenhængen mellem klyngeværkets fem tekster. Efterhånden som eleverne arbejder med klyngeværkets fem tekster i forløbets første tre kapitler, tilføjer de tegn om Yusefs liv, som de finder i teksternes varierede udtryksformer.

  1. Medbring en plastlomme, en saks, en rulle sejlgarn eller snor, malertape, post-it i forskellige farver og syv stykker karton i forskellige farver.
  2. Skab klassens spindelvæv på en stor opslagstavle. Hæng en plastlomme med en rulle sejlgarn, en saks, en rulle malertape og post-it i forskellige farver ved siden af tavlen. Placer et kartonskilt i A4 på midten af tavlen i en farve, der skiller sig ud. Skriv: Hvad sker der i Yusefs liv? på skiltet.
  3. Fordel fem kartonskilte i andre farver rundt i kanten af tavlen. Skriv henholdsvis Brevkasseindlæg, Telefonsvarer-novelle, Instagram, Novelle og SMS-novelle på de fem skilte. Her placerer eleverne post-it med de tegn, som de finder i hver af de fem tekster. Når eleverne finder sammenhæng mellem flere tegn, forbinder de tegnene med en tråd, der fastgøres med fx malertape.
  4. Nederst i et hjørne af tavlen hænger du et skilt, hvorpå der står Løse tråde. Her placerer eleverne post-it med undrende spørgsmål, som de vurderer kan have betydning for forståelsen af Yusefs liv, men som de endnu ikke kan placere ved en af de fem tekster. Efterhånden som eleverne arbejder med flere af klyngeværkets tekster, vil der opstå sammenhæng mellem tegn i klyngeværkets tekster, som eleverne endnu ikke har opdaget. Tavlen vil ende med at være et stort spindelvæv, der med tråde og tegn visualiserer et overblik over Yusefs liv og illustrerer klyngeværkets kompleksitet og sammenhæng.

Fælles

  1. Tal i klassen om:
    • Hvilke tegn i brevkasseindlægget og i telefonsvarernovellen viser jer noget om, hvad der sker i Yusefs liv?
    • Hvordan kan tegn være forskellige i udtryksformer som lyd, billede og tekst?
    • Hvilke tegn ser I en sammenhæng mellem i de to første tekster om Yusef?
    • Hvad undrer I jer over om Yusefs liv, som I ikke har fået svar på?

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Find alle de tegn i Yusefs brevkasseindlæg, der kan forklare, hvad der sker i hans liv.
  3. Sæt tegnene i spindelvævet ved brevkasseindlægget.
  4. Find derefter tegn i telefonsvarer-novellen, der kan forklare, hvad der sker i Yusefs liv.
  5. Sæt tegnene i spindelvævet ved telefonsvarer-novellen.
  6. Forbind med tråde de tegn i spindelvævet, som I ser en sammenhæng mellem.
  7. Hæng jeres undrende spørgsmål op som spindelvævets løse tråde.

Fælles

  1. Tal i klassen om:
    • Hvilke tegn har I fundet på, hvad der sker i Yusefs liv?
    • Hvilke udtryksformer formidles tegnene gennem?
    • Hvilke tegn er forbundet med tråde mellem de to tekster?
    • Er der løse tråde, der kan forbindes mellem tegn i de to tekster?
    • Hvad ved I nu om Yusefs liv?
    • Hvad kan klyngeværkets plot være?
  • Der er stadig meget, I ikke ved om Yusef. I de næste kapitler vil I lære ham endnu bedre at kende gennem flere af klyngeværkets tekster. Måske finder I svar på jeres løse tråde, så flere tegn kan blive forbundet i spindelvævet.