fbpx Lærerguide

Svar til Yusef

I sidder klar bag tasterne til at modtage henvendelser fra unge, der har oplevet eller stadig oplever vold. Et brevkasseindlæg lander i indbakken. En dreng på 15 år. Overskriften på brevkasseindlægget toner frem på skærmen. Jeg savner min far.

Lærerguide

Gennem tekstproduktion af svar på Yusefs brevkasseindlæg, forholder eleverne sig både til rådgivningstilbud til udsatte børn og unge, Yusefs dilemmaer og til den modtagerrettede kommunikationsform.

I parsamarbejdet kan det være interessant at afprøve, hvordan drenge og piger måske opfatter Yusefs dilemmaer og rådene til ham forskelligt. Involver først eleverne i formålet med denne inddeling i sidste del af aktiviteten.

  1. Print Elevark 2 til alle elever.
  2. Inddel eleverne i par, der så vidt muligt består af en dreng og en pige. Da der formentlig ikke er lige antal drenge og piger i klassen, udvider du til små grupper af mindst en dreng og en pige.

Alene

  1. Tænk over, hvilken viden du har om Bryd Tavshedens rådgivningstilbud.
  2. Læs nogle svar i Bryd Tavshedens brevkasse her.
  3. Brug Elevark 2, når du skriver dit svar til Yusef. Husk, at du som rådgiver kun har kendskab til hans endelige brevkasseindlæg. Følg vejledningen:
    • Udfyld kolonne 1 med de dilemmaer, som Yusef beskriver i sit brevkasseindlæg.
    • Udfyld kolonne 2 med de gode råd, du vil give Yusef om hvert dilemma. Brug din viden om Bryd Tavshedens rådgivningstilbud.
    • Skriv dit svar til Yusef.

Par

  1. Find sammen med en makker.
  2. Lyt til hinandens svar på Yusefs brevkasseindlæg.
  3. Tal om begge jeres svar ud fra spørgsmålene:
    • Hvad fremstår særlig vigtigt i jeres svar?
    • Hvad undrer I jer over ved hinandens svar?
    • Hvordan vil I beskrive stemningen i hinandens svar?
  4. Sammenlign jeres svar til Yusef. Hvordan adskiller jeres råd sig fra hinanden?

Fælles

  1. Tal i klassen om:
    • Hvilke dilemmaer ser I i Yusefs brevkasseindlæg?
    • Hvilke væsentlige tanker nævner Yusef ikke i sit endelige brevkasseindlæg?
    • Hvis man overhovedet kan sige noget om, hvordan I som piger og drenge har svaret forskelligt, hvordan adskiller jeres svar sig så fra hinanden?
    • Hvilke årsager kan der være til, at I har været sat sammen i dreng/pige par?