Lærerguide

Symboltræet

Hvilke første indtryk har I af Yusef, når I ser et billede af ham? De ord I har fundet i lokalet, er alle forbundet til Yusef. Hvad mon I kommer til at opleve om ham? Hvem er Yusef?

Lærerguide

Skab nysgerrighed og forventning til forløbet og klyngeværket, ved at introducere eleverne for ord, der kan forbindes med fortællingen om Yusefs livsverden.

  1. Print ordene i Lærerark 1.
  2. Placer ordene rundt i lokalet, FØR eleverne møder ind til undervisning. Sæt gerne nogle ord op lige ved døren og andre helt ude i hjørnerne, så eleverne må lede efter dem.
  3. Vis billedet af Yusef, der er øverst i aktiviteten, mens du læser introduktionsteksten under billedet højt.

Eleverne arbejder kreativt og visualiserer deres fortolkning og oplevelser om Yusef ved at arbejde med klassens symboltræ flere gange i forløbet.

  1. Medbring lange grene til klassens symboltræ. Grenene sættes stabilt fast i en beholder, fx en spand fyldt med sand. Symboltræet skal være stort nok til at rumme ca. 75 figurer. Alternativt kan du skabe et symboltræ på en stor opslagstavle.
  2. Medbring karton/kraftigt papir, sakse, nål, tråd/garn og farver til elevernes motiver til symboltræet.

Fælles

  1. Tal om jeres første indtryk af Yusef.
  2. Sæt de ord op på tavlen, som I har fundet rundt i lokalet. Placer de ord, der minder om hinanden, tæt sammen.
  3. Tal om:
    • Hvilke stemninger skaber ordene?
    • Hvilke ord undrer I jer over?
    • Hvordan tror I, ordene er forbundet til Yusef?
    • Hvilke forventninger har I til forløbet om Yusef?

Alene

  1. Tænk på det ord på tavlen, der gør dig mest nysgerrig. Sig ikke ordet til andre.
  2. Klip et flot motiv, der symboliserer dit valgte ord. Motivet skal kunne hænge på det symboltræ, som din lærer har skabt i lokalet.
  3. Skriv de stemninger bag på dit motiv, som du forbinder med det ord, du har valgt fra tavlen. Du må IKKE skrive dit valgte ord på motivet.
  4. Dekorer motivet, så du udtrykker dit valgte ord endnu tydeligere.
  5. Hæng dit motiv på klassens symboltræ.

Fælles

  1. Gæt på hinandens ord ud fra motivernes udtryk og de stemninger, der er beskrevet på bagsiden.
  2. Tal om, hvordan motiver og ord på tavlen gør jer mere nysgerrige på, hvad forløbet om Yusef kan dreje sig om?